Over de patiëntenstop

We hebben er in september 2022 voor gekozen om geen nieuwe dossiers meer aan te nemen. We merkten dat we aan het eind van onze capaciteit waren gekomen als praktijk. We willen de tijd kunnen blijven nemen voor de patiënten waar we voor zorgen en hen op een aanvaardbare tijdspanne kunnen verderhelpen.

Iedere week krijgen we een aantal mails van patiënten die zich graag zouden inschrijven in onze praktijk. We vinden het erg moeilijk dat we zo veel patiënten teleur moeten stellen. We zijn ervan overtuigd dat iedereen recht heeft op een huisarts in de buurt. 

Het huisartsentekort is niet nieuw en is een probleem dat er al lange tijd zat aan te komen. We hopen heel erg dat er vanuit het beleid maatregelen komen om een krachtige, bereikbare eerste lijn te garanderen voor iedereen. 

Dit is wat wij doen:

We verbinden ons ertoe om voor ieder dossier dat we afsluiten (bij een verhuis of overlijden) een nieuw dossier te openen. Zo kunnen er druppelsgewijs toch nog nieuwe patiënten in onze praktijk opgenomen worden.

We maken een stukje van onze tijd vrij voor de opleiding van jonge huisartsen. Op die manier dragen we bij aan de toekomst. We hopen jonge collega’s te laten zien dat het heel fijn is om huisarts te zijn in Mortsel.

We proberen ons zorgaanbod efficiënter te maken. Zo zijn we vanaf 2023 beginnen samenwerken met een vaste verpleegkundige, ze neemt ons heel veel uit handen. Ze zorgt er ook voor dat we nog zorgvuldiger met preventie omgaan. De administratie die we kunnen uitbesteden, doet ons digitaal secretariaat voor ons. Ten slotte worden we ook bijgestaan door de poetsdienst van vlotter. Zij zorgen ervoor dat we een propere werkplek hebben.

We werken als collega’s binnen onze praktijk aan een stabiele, duurzame samenwerking. Door 2 keer per week te overleggen en de patiëntendossiers te delen geloven we dat we de zorg voor onze patiënten beter maken. Het laat ons ook toe om zonder zorgen elkaar te vervangen tijdens vakantieperiodes. Onze patiënten kunnen daardoor steeds in hun vertrouwde huisartsenpraktijk terecht.

Ten slotte proberen we goed voor onszelf te zorgen. Door tijd in te bouwen voor rust en ons gezin kunnen we er blijven staan. We willen immers nog heel lang huisarts kunnen zijn voor onze groep patiënten.  

Dit is wat je als patiënt zelf kan doen:

Kom niet zonder afspraak naar de praktijk. Ook voor het invullen van documenten of voor voorschriften maak je een (telefonische) afspraak.

Als je een afspraak maakt, kom op tijd en beperk je tot 1 probleem per raadpleging. Kan je toch niet naar je afspraak komen, annuleer dan tijdig via de website of ons secretariaat.

Kijk eens na of je met je klacht ook niet terecht kan bij onze verpleegkundige.  

Twijfel je of je een consult nodig hebt, dan kan deze website behulpzaam zijn: https://www.moetiknaardedokter.be/

Moet je eens langer wachten in de wachtzaal of op een consultatie, probeer zo mogelijk begrip op te brengen.

Verhuis je naar een andere regio? Ga dan op tijd op zoek naar een nieuwe huisarts in de buurt. Wij zorgen voor een goede overdracht van je dossier.