We hebben er voor gekozen om geen nieuwe dossiers meer aan te nemen. We merkten dat we aan het eind van onze capaciteit waren gekomen als praktijk. We willen de tijd kunnen blijven nemen voor de patiënten waar we voor zorgen en hen op een aanvaardbare tijdspanne kunnen verderhelpen.
Iedere week krijgen we een aantal mails van patiënten die zich graag zouden inschrijven in onze praktijk. We vinden het erg moeilijk dat we zo veel patiënten teleur moeten stellen. We zijn ervan overtuigd dat iedereen recht heeft op een huisarts in de buurt.
Het huisartsentekort is niet nieuw en is een probleem dat er al lange tijd zat aan te komen. We hopen heel erg dat er vanuit het beleid maatregelen komen om een krachtige, bereikbare eerste lijn te garanderen voor iedereen.
Dit is wat wij doen:
We verbinden ons ertoe om voor ieder dossier dat we afsluiten een nieuw dossier te openen. Zo kunnen er druppelsgewijs toch nog nieuwe patiënten in onze praktijk opgenomen worden.
We maken een stukje van onze tijd vrij voor de opleiding van jonge huisartsen. Op die manier dragen we bij aan de toekomst.
We proberen ons zorgaanbod efficiënter te maken. Zo zijn we vanaf 2023 beginnen samenwerken met een vaste verpleegkundige, ze neemt ons heel veel uit handen. Ze zorgt er ook voor dat we nog zorgvuldiger met preventie omgaan. De administratie die we kunnen uitbesteden, doet ons digitaal secretariaat voor ons.
We werken als collega’s binnen onze praktijk aan een stabiele, duurzame samenwerking. Door regelmatig te overleggen en de patiëntendossiers te delen geloven we dat we de zorg voor onze patiënten beter maken. Het laat ons ook toe om zonder zorgen elkaar te vervangen tijdens vakantieperiodes. Onze patiënten kunnen daardoor steeds in hun vertrouwde huisartsenpraktijk terecht.
Ten slotte proberen we goed voor onszelf te zorgen. Door tijd in te bouwen voor rust en ons gezin kunnen we er blijven staan.
Dit is wat je als patiënt zelf kan doen:
Kom niet zonder afspraak naar de praktijk. Ook voor het invullen van documenten of voor voorschriften maak je een afspraak.
Als je een afspraak maakt, kom op tijd en beperk je tot 1 probleem per raadpleging. Kan je toch niet naar je afspraak komen, annuleer dan tijdig via de website of ons secretariaat.
Kijk eens na of je met je klacht terecht kan bij onze verpleegkundige.
Twijfel je of je een consult nodig hebt, dan kan deze website behulpzaam zijn: https://www.moetiknaardedokter.be/
Moet je eens langer wachten in de wachtzaal of op een consultatie, probeer zo mogelijk begrip op te brengen.
Verhuis je naar een andere regio? Ga dan op tijd op zoek naar een nieuwe huisarts in de buurt. Wij zorgen voor een goede overdracht van je dossier.
Aanmelden voor de wachtlijst:
Indien u geen vaste huisarts hebt in Mortsel en u woont binnen onderstaand gebied (klik op de foto om te vergroten), kan u zich aanmelden voor de wachtlijst via dit formulier.
Zodra er een plek vrijkomt, nemen we contact met u op. De gemiddelde wachttijd bedraagt op dit moment meer dan 2 jaar.
Woont u buiten dit gebied of heeft u reeds een huisarts in Mortsel? Dan kan u zich niet aanmelden voor de wachtlijst.