! BELANGRIJKE INFORMATIE IN VERBAND MET HET CORONAVIRUS  (update 2 augustus 2020)

Lees de ganse tekst door vooraleer een afspraak in te boeken

Maak géén afspraak via de online agenda indien u last heeft van hoest, kortademigheid, een loopneus, koorts, keelpijn, grieperig gevoel, buikpijn, diarree, verlies van geur/smaak of een ander symptoom dat kan wijzen op verkoudheid, griep of COVID 19 ! Neem in dat geval wel steeds telefonisch contact op met uw eigen huisarts om te bespreken of een coronatest aangewezen is. Verlaat het huis niet tot het resultaat van de test gekend is.

Er wordt op dit moment niet op coronavirussen getest in de praktijk. Indien een coronatest nodig is, kan u na telefonisch contact met uw eigen huisarts naar het triagecentrum doorverwezen worden.

Indien u twijfelt of u een afspraak mag inboeken, neem dan eerst telefonisch contact op. Dr. Desmedt is elke werkdag telefonisch bereikbaar van 8u-19u op het nummer 015/64 77 88.

Om ieders veiligheid te kunnen garanderen is het absoluut noodzakelijk dat ook u zich aan enkele afspraken houdt:

  • Kom niet naar de praktijk wanneer u last heeft van een hoest, loopneus, kortademigheid, keelpijn, koorts, geur- of smaakverlies, buikpijn, diarree, of elk ander signaal dat kan wijzen op een verkoudheid, griep of COVID-19.
  • Vermeld zeker aan de telefoon of u de afgelopen 14 dagen in contact bent geweest met iemand die een corona-infectie doormaakt (bv. Een gezinslid, op het werk, een klasgenoot, vriend, medepassagiers, …)
  • Draag een mondmasker van zodra u de praktijk betreed. U kan deze aankopen bij de apotheek of u kan er zelf één maken. Op deze website leert u hoe u dat doet.
  • Kom alleen naar uw afspraak of indien nodig met maximaal één begeleider.
  • Wacht buiten of in de auto tot het afgesproken uur.
  • En tenslotte: Kom op tijd 

Samen kunnen we met deze maatregelen in alle veiligheid de zorg weer heropstarten!

Boek hier online uw afspraak.

 

*** Heeft u keelpijn, of een loopneus, of last van een hoest, of kortademigheid, of koorts of spierpijn? ***
Contacteer uw arts om u te laten testen. Verlaat het huis niet gedurende minstens 7 dagen én lees hier de te nemen maatregelen om overdracht binnen het gezin te beperken.

 

*** Algemene adviezen ***
– Vermijd het contact met personen buiten het gezin en houdt minstens 1,5m afstand. Verlaat het huis enkel voor noodzakelijke activiteiten. Ook als je géén symptomen vertoont kan je anderen besmetten!
– Vermijd bezoek aan ouderen en mensen met een zwakke gezondheid.
Neem geregeld telefonisch contact met hen op want dit is, zeker voor hen, een enorm zware periode.
– Veel personen ervaren angst door de onzekerheid die nu heerst. Dit is normaal.
Tips om hier mee om te gaan vind je op https://www.rodekruis.be/nieuws-kalender/nieuws/omgaan-met-stress-in-tijden-van-corona/ en https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/03/18/hoe-ga-je-om-met-angst-tijdens-de-coronacrisis/
Ook de smartphone app Simple Habit bevat heel wat ontspannings- en mindfulnessoefeningen en ook coachingsessies die zeer waardevol zijn in deze periode.
– Blijf optimistisch. Onthou dat deze situatie slechts tijdelijk is en op een dag over is.
– Blijf zo mogelijk de dingen doen die je graag doet.
– Zoek steun
– Hou je aan een dag- en weekstructuur.  Dit is belangrijk voor de mentale gezondheid. Sta op hetzelfde uur op, eet op vaste tijdstippen, studeer/werk op een vast ritme, ga op vaste tijdstippen sporten..
– De verveling, angst, stress of eenzaamheid kan ertoe leiden dat men meer alcohol gaat drinken. Nochtans kan een teveel aan alcohol nadelig zijn voor de weerstand. Hou je aan de maximum van 10 glazen alcohol per week.
– Wees kritisch op informatie die via sociale media tot je komt. Check de bron. Beperk het kijken naar of luisteren van nieuws. De grote hoeveelheid die beschikbaar is, is niet helpend voor je. Spreek bijvoorbeeld twee vaste momenten per dag af dat je het nieuws bekijkt (09:00 en 17:00) en beperk je tot het nieuws waarin je te nemen maatregelen of richtlijnen hoort. Let op wat er te zien en te horen is voor patiënten in de wachtkamer via de radio, beeldschermen of tv. Beperk het tot alleen de nodige informatie om de veiligheid te waarborgen.
– Ga liever één keer per week alle boodschappen in één winkel doen, dan meermaals per week kleinere uitstappen. Telkens je naar de winkel gaat, stel je jezelf bloot aan besmetting of kan je anderen besmetten.

***Zelf een mondmasker maken voor jezelf of anderen?***
Een goed idee! Instructies vind je op deze website: maakjemondmasker.be/

*** Feiten en mythes over het coronavirus***
https://www.gezondheidenwetenschap.be/dossiers/coronavirus

Meer info op https: www.info-coronavirus.be/nl/
Contactcenter infolijn: 0800/14689

Coronavirus: help besmetting voorkomen (UZ Leuven)


NIEUW : Betalen kan nu ook met de Payconic by Bancontact app op uw smartphone.


Hoeveel suiker eet u in één dag?
Doe de suikertest op de website van De Standaard! : http://www.standaard.be/suikertest


Voorjaarsmoeheid

De lente is begonnen. Maar toch is het net of alle energie je ontbreekt. Dit fenomeen noemen we voorjaarsmoeheid. Deze klachten zijn typerend: vermoeidheid, lusteloosheid, prikkelbaarheid, gebrek aan concentratievermogen, somberheid, pessimisme,… Zelfs bij voldoende slaap kan je nog moe zijn.
Wat betreft voeding eet je best zo gezond en gevarieerd mogelijk. Heel belangrijk is dat je voldoende groenten en fruitsoorten eet, die vooral geteeld worden in de lente. Lentegroenten en fruitsoorten zijn gezonde, lekkere en natuurlijke pepmiddelen. Ze leveren grote hoeveelheden vitaminen en mineralen, die je op dat moment nodig hebt. Natuurlijk kunnen groenten en fruitsoorten geen geneesmiddelen vervangen. Maar met seizoensgebonden groenten en fruit zal je je al veel beter voelen.

Voorbeelden van typische lentegroenten en fruitsoorten

  • Groenten: asperges, broccoli, bloemkool, tomaten, sla, spinazie, paprika, peterselie, waterkers,…
  • Fruit: aardbeien, pompelmoes, rabarber, mango, …
Voor een goed behoud van de vitaminen en mineralen, koop je de groenten best zo vers mogelijk en eet je ze liefst rauw. Bij blancheren, koken of stomen zorg je ervoor dat de groenten beetgaar zijn.
Naast een gezonde en gevarieerde voeding is het ook van belang om het zonlicht op te zoeken. Vitamine D wordt onder invloed van het zonlicht in de huid aangemaakt. In de winter zitten we meestal binnen en krijgen we dus te weinig zonlicht. Er kan een vitamine D-tekort ontstaan en dit zou een rol kunnen spelen bij voorjaarsmoeheid.
Vermijd snelle of zoete suikers. Voorbeelden van zoete suikers zijn gewone frisdranken, koek, gebak, chocolade,… Op het moment dat je zoete dingen eet, kan dit even een gevoel geven van energie geven. Maar op lange termijn gaan snelle of zoete suikers je moe maken. Kies voor gezonde tussendoortjes, zoals fruit (vers of gedroogd), een handvol noten, soep, worteltjes of kerstomaten,…
Sporten is een ander middel tegen voorjaarsmoeheid. Door meer te bewegen verhoog je de stofwisseling in je lichaam. Kies bij voorkeur een sport die je buiten beoefent. Op die manier krijg je de voordelen van het zonlicht.

Besluit

Een gevarieerde vitaminerijke voeding met weinig zoete suikers, voldoende zonlicht en bewegen doet het bij mensen met voorjaarsmoeheid ook weer kriebelen in de lente.
door Claudia Fripont
  

De griepvaccinaties starten in oktober!

Waarom vaccineren tegen de griep?

Vaccinatie is de enige manier om u tegen de griep te beschermen.

Griep is een zeer besmettelijke ziekte die elk jaar in de winterperiode opnieuw opduikt. Elke winter krijgen gemiddeld 1 op de 10 mensen de griep. Meestal genezen ze vanzelf na enkele dagen, maar bij sommige mensen kan de griep ernstige gevolgen hebben. Elk jaar sterven er ook honderden mensen aan de gevolgen van de griep.

Als u gevaccineerd bent, dan is de kans dat u griep krijgt veel kleiner. Als u toch griep krijgt, dan wordt u minder ziek en is de kans op complicaties zoals longontsteking ook veel kleiner. Bovendien vermindert de kans dat uw ‘eigen’ ziekte verergert (bijvoorbeeld ontregeling van uw diabetes).

Wie moet zich vaccineren tegen griep?

De griepprik is sterk aanbevolen voor:

  • zwangere vrouwen die in het tweede of derde trimester van hun zwangerschap zijn op het ogenblik van het griepseizoen;
  • mensen met een hartziekte, een longziekte zoals ernstig astma of COPD of lever- of nierziekte;
  • diabetespatiënten
  • mensen met een chronische spierziekte
  • mensen verminderde weerstand door andere ziekten of door een medische behandeling
  • personen ouder dan 65 jaar;
  • al wie in een woonzorgcentrum of ziekenhuis opgenomen is;
  • alle mensen die onder hetzelfde dak wonen als de bovengenoemde risicopersonen of zorgen voor kinderen jonger dan 6 maanden;
  • alle personen werkzaam in de gezondheidssector.

Ook voor gezonde mensen vanaf 50 jaar kan vaccinatie zinvol zijn. Bespreek dat met uw huisarts.

Wanneer vaccineren?

Laat u tussen midden oktober en midden november vaccineren. Zolang het griepvirus niet is doorgebroken, blijft vaccinatie nuttig. Het vaccin beschermt pas na twee weken en is maar goed voor één winterperiode.

Elk jaar moet u dus opnieuw een griepvaccin krijgen.

Hoe laten vaccineren?

  • Vraag een voorschrift bij uw arts.
  • Haal daarmee het vaccin bij uw apotheker.
  • Ga er zo snel mogelijk mee naar uw huisarts en bewaar het intussen in het midden van uw koelkast, anders wordt het waardeloos
    Nog beter is het vaccin pas af te halen bij de apotheker vlak voor u een afspraak hebt bij uw huisarts.

Hoeveel kost het?

Bent u een van de mensen voor wie het vaccin is aanbevolen, dan wordt het griepvaccin gedeeltelijk terugbetaald. Het kost dan ongeveer 6 euro. Heel wat ziekenfondsen geven nog extra korting. Voor mensen die in een woonzorgcentrum wonen is het vaccin vanaf dit jaar gratis in Vlaanderen.

Andere vragen

Moet ik me laten vaccineren als ik vorig jaar al ingeënt werd?

Ja, het griepvaccin moet elk jaar gegeven worden. Elk jaar zijn er andere griepvirussen, en krijgt het griepvaccin een andere samenstelling, afgestemd op de virussen die naar verwachting de komende winter veel zullen voorkomen. Bovendien is de bescherming die het vaccin biedt slechts tijdelijk. Na een half jaar tot één jaar is het vaccin meestal uitgewerkt.

Moet ik me laten vaccineren als ik vorig jaar de griep heb gehad?

Ja, omdat de griepvirussen steeds veranderen, kan je elk jaar besmet worden met een ander type virus waartegen je geen natuurlijke weerstand hebt opgebouwd. Daarom heeft het griepvaccin ook ieder jaar een andere samenstelling.

Moet ik me laten vaccineren als ik nog nooit griep hebt gehad?

Sommige mensen krijgen inderdaad zelden griep, maar zeg nooit “nooit”! Als u tot een van de risicogroepen behoort, maakt u bij een griep evenveel kans op ernstige verwikkelingen als alle anderen uit die groep. Daarom is het raadzaam om ieder jaar de griepprik te halen.

Heeft het griepvaccin bijwerkingen?

U kunt de eerste dag wat pijn, roodheid of een kleine zwelling hebben op de plaats van de prik (de bovenarm). Dit gaat binnen één tot twee dagen vanzelf over. Klachten als hoofdpijn en koorts zijn zeldzaam, maar kunnen voorkomen. Dit gebeurt dan vooral bij kinderen die nog niet met een griepvirus in aanraking zijn gekomen.

Allergische reacties komen zelden voor. Personen die allergisch zijn voor kippeneiwit mogen zich niet laten inenten. Als u een allergische reactie kreeg op een eerdere vaccinatie, bespreekt u dat het best eerst met uw huisarts of apotheker.

Kan ik griep krijgen door het griepvaccin?

Een griepvaccin bevat geen levende virusdeeltjes en kan dus geen griep veroorzaken. Het spuitje doet uw lichaam wel verdedigingsstoffen aanmaken, wat soms aanleiding geeft tot lichte ongemakken, maar het maakt u niet echt ziek. Wanneer u kort na een griepvaccinatie toch ziek wordt, werd u waarschijnlijk net vóór de inspuiting al besmet of gaat het om een ander virus (dat bv. verkoudheid veroorzaakt).

Kan ik toch griep krijgen als ik gevaccineerd ben?

Als je gevaccineerd bent, kan je toch nog griep krijgen.

Het duurt twee weken voor je lichaam voldoende afweerstoffen heeft aangemaakt om je te beschermen tegen griep. Als je binnen die twee weken met het griepvirus in aanraking komt, kan je toch griep krijgen.
Bovendien beschermt het vaccin alleen tegen de griepvirussen die in het vaccin zitten. Als er toevallig een virus opduikt dat niet in het vaccin zit, dan krijg je toch griep.

Als je afweersysteem verzwakt is (bijvoorbeeld door ziekte, ouderdom of bepaalde geneesmiddelen), dan kan het zijn dat het vaccin minder goed aanslaat en dus ook minder goed beschermd. Je kan toch ziek worden. Maar meestal zijn de gevolgen minder erg.
Het griepvaccin beschermt alleen tegen de griep en niet tegen andere virussen die vergelijkbare klachten kunnen geven, zoals bevoorbeeld een verkoudheid.

Enkele eenvoudige voorzorgsmaatregelen verminderen de kans op besmetting

  • Was uw handen vaak met water en zeep. Je kan ook reinigende doekjes met alcohol gebruiken.
  • Gebruik tijdens het hoesten of niezen wegwerpzakdoekjes. Gooi het papiertje daarna meteen in een afgesloten vuilnisbak.
  • Hebt geen zakdoekje, bedek dan neus en mond met de hand.
  • Maak harde oppervlakken en voorwerpen zoals keukenapparatuur en deurklinken regelmatig schoon. Doe dit met een normaal schoonmaakproduct.
  • Raadpleeg je arts als je griepsymptomen hebt.
  • Een jaarlijkse griepprik is de beste bescherming tegen de griep.

Meer info

Meer informatie over de seizoensgriep kan geraadpleegd worden op de website van het Wetenschappelijk Instituut Volksgezondheid (WIV).Externe link (nieuw venster)

Opgelet: het jaarlijkse griepvaccin beschermt niet tegen de vogelgriep.

 


Actueel: 1 mei 2014

Tips om minder (rood) vlees te eten

Alhoewel er nog heel wat controverse bestaat over de relatie tussen vlees en kanker, bestaat er meer en meer bewijs dat rood vlees en bewerkt vlees de kans op dikkedarm- en endeldarmkanker verhogen. Volgens een rapport van de Hoge Gezondheidsraad zou het aantal darmkankers met 10 à 20 procent kunnen dalen indien we minder rood vlees en charcuterie eten. De mogelijke boosdoeners in rood vlees zijn verzadigd vet en heemijzer. Bij de bereiding ervan kunnen ook nog schadelijke PAK’s ontstaan – vooral bij verbranding – en in bewerkte producten zit veel zout en nitriet.

Daarom adviseert de Hoge Gezondheidsraad, in navolging van heel wat internationale organisaties, maximaal 500 g rood vlees (en charcuterie) per week of maximaal vijf keer per week 100 g per dag. De aanbeveling voor peuters (1,5-3 jaar) bedraagt 25 tot 50 g vlees (of een vervangproduct per dag), voor kleuters (3 tot 6 jaar) 50 tot 75 g per dag en voor lagereschoolkinderen (6-11 jaar) 75 tot 100 g per dag.
Dit komt in feite overeen met de aanbevelingen van de actieve voedingsdriehoek.
Uit de resultaten van de Belgische voedselconsumptiepeiling (2004) blijkt dat de gemiddelde Belg 61 gram vers rood vlees per dag eet, wat overeenkomt met 427 g per week. Daarnaast eet hij nog ongeveer 32 g vleesproducten per dag.

Wat is rood vlees?
Met rood vlees wordt vooral runds-, kalfs-, varkens-, paarden-, lams- en geitenvlees bedoeld dat speciaal voor consumptie wordt gekweekt. Of ook wild daaronder valt, is omstreden. Het vlees van wild (zoals konijn, everzwijn, hert enz.) is, net zoals dat van gevogelte (zoals kip, kalkoen, fazant enz., maar niet eend) anders van samenstelling dan vlees van tamme dieren: het bevat doorgaans minder vet en ander vet en het is minder rood van kleur (het bevat minder hemoglobine, het eiwit in het bloed dat verantwoordelijk is voor de rode kleur). Rood vlees heeft geen hogere voedingswaarde dan wit vlees.
Met charcuterie wordt bedoeld alle rood vlees dat één of meerdere bijkomende behandelingen onderging ter bewaring (zoals roken, zouten), of waaraan kleur- en/of bewaarstoffen (zoals nitriet) zijn toegevoegd. Het betreft onder meer worsten, hamburgers, ham, spek, salami, enzovoorts.

Tips om minder rood vlees te eten
In kleine hoeveelheden is rood vlees niet schadelijk. U kunt dus met een gerust hart van uw biefstuk genieten. Kies bij voorkeur voor magere vleessoorten.
Rood vlees is een waardevolle bron voor diverse voedingsstoffen als eiwitten, ijzer, zink en vitamine B1, B2, B6 en B12. Deze voedingstoffen kunt u echter ook uit andere voedingsmiddelen halen zoals vis, noten, zaden, peulvruchten, eieren, granen, groente en fruit. Strikt gezien hoeft u vlees dus niet te ‘vervangen’, op voorwaarde dat u gevarieerd en goed uitgebalanceerd eet.

• Variëer voldoende met verschillende eiwitrijke producten, door bijvoorbeeld drie keer in de week vlees te vervangen door vis, ei, peulvruchten, noten of andere plantaardige vleesvervangers. Eet bijvoorbeeld 1 à 2 keer per week gevogelte in plaats van rood vlees, 2 à 3 keer week vis en 1 à 2 keer per week vegetarisch.
• Als vegetarische alternatieven voor vlees zijn er ondermeer groenteburgers, quorn en bereidingen op basis van soja (tofu, tempeh).
Peulvruchten zoals bonen, soja, linzen, kikkererwten enz. zijn een uitstekende vervanger voor rood vlees. Peulvruchten zijn rijk aan eiwitten, vitamine B1 (behalve verse princessenbonen, snijbonen en erwtjes), voedingsvezel, ijzer en andere mineralen. Soja bevat van nature geen vitamine B12, maar aan sommige kant-en-klare sojaproducten is het toegevoegd.
• Ook noten zijn volwaardige vleesvervangers. Ze bevatten veel ijzer en redelijk veel vitamine B1, maar geen B12. Het vet in noten en pinda’s is grotendeels onverzadigd. Ook zaden en pitten kunnen gebruikt worden: pompoenpitten, pijnboompitten, sesam-, lijn-, en maanzaad enz.
Eieren zijn eveneens goede vleesvervangers. Ze bevatten ijzer en vitamine A en B. Aangeraden wordt om maximaal 3 à 4 eieren per week te eten.
• Bepaalde paddenstoelen kunnen een eiwit- en vitaminerijk alternatief vormen voor vlees, bv. traditionele witte champignon en de oesterzwam. Zij bevatten minder vet, meer vitaminen en meer mineralen dan vlees. Anderzijds bevatten zij meer water zodat men er een dubbele portie moet van eten om vlees te vervangen.
• Charcuterie als broodbeleg kunt u vervangen door (magere) kaas, eieren, kip of ander gevogelte, vis, vers fruit (bv. een banaan) of vegetarisch beleg zoals hummus, olijvenpasta enz.

Bron: www.gezondheid.be