eHealth

EHEALTH 

Voor het elektronisch delen van gezondheidsgegevens

 

 

logo-ehealth

 

 

Elke zorgverlener houdt van elke patiënt een (elektronisch) medisch dossier bij. Doordat elke zorgverlener dit apart bewaart, staan de gezondheidsgegevens van patiënten op verschillende plaatsen.

De overheid stimuleert zorgverleners om via eHealth gezondheidsgegevens elektronisch uit te wisselen. Hiervoor is de toestemming van de patiënt nodig.

Meer informatie vind je via deze link naar de folder van de overheid, in dit filmpje en op www.patientconsent.be: waarom is het belangrijk dat zorgverleners gezondheidsgegevens met elkaar delen, hoe werkt het, wat zijn de rechten van patiënten, …

 

 Hoe kan je jouw toestemming geven? 

Als je akkoord bent dat (een deel van) je gezondheidsgegevens elektronisch en op een veilige manier gedeeld worden tussen zorgverleners, kan je op volgende wijze je toestemming geven: 

 

  1. Zelf, via www.patientconsent.be

Hiervoor heb je jouw elektronische identiteitskaart, je bijhorende pincode en een identiteitskaartlezer nodig. Deze handleiding legt stap voor stap uit hoe je je toestemming kan geven aan bepaalde zorgverstrekkers.

 

  1. Via het wijkgezondheidscentrum

Als je op consultatie komt in het centrum, zullen het onthaal en je arts vragen om jouw toestemming te registreren. Breng hiervoor zeker jouw identiteitskaart (of vreemdelingenkaart voor niet-Belgen die in België verblijven) of kids-ID mee. 

 

  1. Via andere diensten en zorgverstrekkers

Het ziekenhuis, je mutualiteit, je apotheek, … kunnen ook je toestemming registreren (met jouw identiteitskaart of kids-ID).