Huisregels

Beste patiënten,

Om optimale zorgen voor onze patiënten te kunnen blijven garanderen, hebben we een aantal huisregels opgesteld. We wensen geen patiëntenstop door te voeren, maar verwachten wel het engagement van U om het Globaal Medisch Dossier (GMD) in onze praktijk te openen en te behouden. Dit geldt niet voor studenten of militairen die tijdelijk in Leuven zijn.
Mensen die een andere GMD-houdende huisarts hebben vragen wij dus om bij die arts langs te gaan als zij medische hulp nodig hebben. Als de GMD-houdende huisarts niet beschikbaar is, kunnen wij enkel instaan voor vervanging als er in onderling akkoord met die arts effectief naar ons doorverwezen wordt.

Waarom GMD?
De bedoeling van deze regeling is om kwaliteitsvolle zorgen te kunnen blijven garanderen voor onze patiënten.  Door een GMD te openen is een betere individuele begeleiding van uw patiënt en een beter overleg tussen collega’s mogelijk.
Uw huisarts verzamelt al uw belangrijke medische gegevens (operaties, chronische ziekten, verslagen van specialisten en andere zorgverstrekkers, gegevens over behandelingen …) in uw GMD. Wanneer al deze gegevens centraal worden beheerd, kom je tot een betere kwaliteit van de zorgverlening. De patiënten worden beter geïnformeerd over door hen ondergane onderzoeken en men komt zelfs tot een kostenbesparing binnen de gezondheidszorg.

Wat zijn de voordelen?
Het verzamelen van uw medische gegevens maakt een betere individuele begeleiding en een beter overleg tussen zorgverstrekkers mogelijk. Dit dossier zorgt ervoor dat uw huisarts een totaalbeeld heeft van uw gezondheidstoestand. Zo kan hij/zij beter beoordelen welke onderzoeken nodig of overbodig zijn en of voorgestelde behandelingen niet strijdig zijn met mekaar.
Voor het bijhouden en coördineren van uw dossier voorziet het RIZIV een vergoeding. Uw arts zal hiervoor een door het RIZIV vastgesteld bedrag ontvangen één maal per kalenderjaar en u geniet 30% vermindering op het remgeld voor elke raadpleging en huisbezoek van uw huisarts.

Afspraken
Om de continuïteit te verzekeren en de wachttijden te verminderen werken we binnen onze praktijk enkel op afspraak. Een afspraak kan u telefonisch aanvragen tussen 8:00-12:00 via het secretariaat of direct inboeken via onze website.
Hoewel wij ons best doen om u zo snel mogelijk te zien op onze raadpleging, kan het voorkomen dat alle afspraken voor een bepaalde dag reeds online volzet zijn. Voor urgente zaken kan u telefonisch bij ons terecht indien u een GMD bij ons heeft.
Helaas zien we regelmatig dat er afspraken worden gemaakt, waarbij de persoon niet komt opdagen zonder te annuleren. Het kan uiteraard gebeuren dat u door omstandigheden niet kunt komen, maar om iedereen zo goed mogelijk te helpen vragen wij u rekening te houden met de volgende huisregels:

Annuleren van een afspraak
Gelieve uw afspraak telefonisch te annuleren via onze secretaresse of via de elektronische agenda. Om ervoor te zorgen dat deze afspraak opnieuw ingepland kan worden voor een andere patiënt, vragen wij u om de dag voordien de afspraak af te bellen.

Gemiste afspraak
Annuleer je de afspraak minder dan 24 uur of kom je niet opdagen zonder verwittiging? Dan kunnen er administratieve kosten aangerekend worden. Deze bedraagt 31,00 euro en wordt niet door de zorgverzekeraar terugbetaald en dient u dus zelf te betalen

​Te laat komen
Om lange wachttijden te voorkomen vragen wij u om op tijd voor uw afspraak aanwezig te zijn. Voor iedere afspraak wordt 15 minuten tijd voorzien.
Indien u minder dan 10 minuten te laat bent, kunt u nog door de dokter gezien worden. Houdt er dan wel rekening mee dat dit consult korter zal duren.
Bent u meer dan 10 minuten te laat, dan blijft er helaas te weinig tijd over voor het consult. U zal dan een nieuwe afspraak moeten inplannen.

Herhaaldelijk afwezig/te laat
Wanneer u 3 keer niet bent komen opdagen of te laat was op uw afspraak, zijn wij genoodzaakt u uit te schrijven uit onze praktijk.

Deze huisregels zijn erop gericht om onze dienstverlening voor al onze patiënten te kunnen verbeteren. Wij hopen dan ook op uw begrip en medewerking.